Menteri kewangan wakili rakyat atau bank?

Pemimpin PKR hari ini menyasarkan menteri kewangan, Tengku Zafrul Abdul Aziz berhubung perubahan prosedur moratorium pinjaman sewa beli dan pembiayaan islamik berkadar tetap yang diumumkan Bank Negara semalam.
Dalam satu kenyataan, Naib Presidennya, Chang Lih Kang mengecam langkah itu yang disifatkan sebagai 'pusingan-U' dan merupakan penganiayaan kerajaan PN terhadap rakyat.
"Keputusan ini hanya akan membebankan para peminjam dan menguntungkan industri perbankan.
"Menteri Kewangan, Tengku Zafrul Abdul Aziz yang juga merupakan bekas Ketua Pegawai Eksekutif CIMB perlu jelaskan kepada rakyat jelata, dalam proses mencapai keputusan ini.
"Beliau memainkan peranan wakil rakyat atau wakil industri perbankan? Adakah keputusan ini dibuat untuk menjaga kepentingan rakyat atau industri perbankan?" soalnya. 
Beliau berkata demikian berikutan kenyataan Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia (ABM) bahawa bank kini akan mengenakan faedah moratorium atas pinjaman sewa beli.
Menurut kenyataan ABM, peminjam yang mengambil moratorium diberi dua pilihan, sama ada membayar penangguhan ansuran terkumpul enam bulan (April hingga September) bersama dengan ansuran Oktober 2020 tanpa dikenakan faedah tambahan; atau melanjutkan enam bulan tempoh bayaran balik selepas tarikh matang kontrak bersama faedah akan dikenakan.
"Sekiranya menteri tidak dapat memberi penjelasan yang wajar, beliau harus letak jawatan kerana gagal mempertahankan kepentingan rakyat," kata Chang lagi.
Sementara itu, Timbalan Ketua Pemuda Amanah, Shazni Munir berkata peminjam kini perlu memberitahu bank sama ada mereka mahu mengambil moratorium atau sebaliknya.
"Hari Pekerja di musim Covid-19 tidak lagi memberikan makna kegembiraan kepada kaum pekerja.
"Sudahlah para pekerja ditekan dengan cuti tanpa gaji, hilang punca pendapatan, hari pekerja kali ini pula kerajaan hadiahkan ‘pusingan U’ yang jelas sangat membebankan.
"Dengan penuh hormat bersempena hari yang bermakna ini kami menggesa kerajaan merombak keputusan ini dan mengaplikasikan moratorium tanpa faedah dan caj keuntungan tambahan bagi pembiayaan sewa beli dan pembiayaan Islamik," tegasnya.

Ulasan

  1. HELLO
    Saya ADAWIYAH YAHYA dari malaysia saya tinggal di bandar temerloh pahang. Saya tidak pernah tahu boleh mendapatkan pinjaman daripada pinjaman dalam talian atau pemberi pinjaman. Saya hampir mati dengan banyak bil untuk membayar tiga anak saya dan skor kredit saya juga sangat rendah. Oleh itu, saya baru sahaja online untuk mengetahui lebih lanjut mengenai cara mendekati bank atau mengambil pinjaman hari gaji dengan skor kredit yang rendah. Kemudian saya dapati banyak penulisan dan artikel di laman web yang berbeza mengenai bagaimana SYARIKAT PINJAMAN KARINA ELENA ROLAND membantu orang, firma dan organisasi dengan kadar faedah pinjaman @ 2%. Dengan pengetahuan yang saya dapat dalam talian, saya menghubungi SYARIKAT PINJAMAN KARINA ELENA ROLAND melalui e-mel: (karinarolandloancompany@gmail.com), saya menjelaskan mengenai diri saya. Saya memohon pinjaman $ 60,000 tetapi dia meluluskan $ 50,000 dan itu adalah $ 50,000 yang saya terima di akaun bank saya. Proses transaksi sangat mudah dan pantas. dan juga mengesahkan Identiti saya dan untuk memastikan keselamatan dana. Saya mengesyorkan syarikat ini kepada semua orang. Jangan mati dalam hutang sebelum anda meminta pertolongan. Tulis surat ke SYARIKAT PINJAMAN KARINA ELENA ROLAND sekarang E-mel (karinarolandloancompany@gmail.com atau whatsapp +1 (585) 708-3478, untuk maklumat lebih lanjut anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel adawiyayahya63@gmail.com

    BalasPadam
  2. Salam Semua.
    Saya Edi Sugiarto dari Yogyakarta, Allah telah dikaruniai dua orang anak dan Istri tercinta Linda Fitriawati, saya ingin membagikan kesaksian saya karena ALLAH mencintai saya. Setahun yang lalu saya sangat membutuhkan uang jadi saya berpikir untuk mengambil pinjaman. Kemudian saya bertemu seseorang, orang yang salah mengaku sebagai pemberi pinjaman, dan tidak tahu bahwa itu semua adalah penipuan. Saya ditipu seharga 27 juta Rupiah, dan mereka menolak untuk mentransfer pinjaman saya kepada saya, mereka juga berhenti mengirimi saya email sejak itu. Saya menjadi bingung, seluruh hidup saya hilang. Istri saya jatuh sakit dan ada tagihan rumah sakit yang harus dibayar jutaan, yang saya pikirkan saat ini hanya bunuh diri, teman saya bernama Santoso datang menemui saya pada hari yang naas itu, dia juga menjadi korban penipuan, dia memberi tahu saya tentang konferensi yang diselenggarakan oleh Ibu Wahyu Handoko untuk memberdayakan perempuan dan laki-laki yang ingin membuat kekayaan, dia meminta kakaknya untuk membantu saya mengurus istri dan anak-anak saya, jadi kami pergi untuk konferensi. Setelah semua motivasi berbicara, dia bertanya kepada kami pertanyaan "Apakah Anda Siap Untuk Apa yang Diperlukan Untuk Menjadi Kaya" dengan berani di jemaat kecil itu, saya berdiri dan berkata "YA" dan kami semua diminta untuk datang keesokan harinya dengan rencana bisnis .

    Kami pergi dan dia berbicara tentang bagaimana dia mendapatkan pinjamannya dan koneksinya melalui HELEN WILSON yang hebat, Pemberi Pinjaman online, segera saya takut, teman saya mendorong dan kami menghubungi Ibu Helen Wilson, seperti yang diarahkan oleh Wahyu Handoko dari konferensi. Saya dan teman saya mulai memproses sementara Pak Wahyu telah kembali, beberapa hari kemudian saya menerima telepon dari teman saya yang memberi tahu saya bahwa dia menerima peringatan dari bank, pinjamannya telah dilunasi, sudah terlambat sehingga saya tidak bisa pergi ke bank saya untuk konfirmasi, paginya pemberitahuan datang, akhirnya saya mendapat pinjaman sebesar 720 juta Rupiah dari Helen Wilson, setelah mengikuti proses hukum. kami diberi arahan untuk menyerahkan rencana bisnis kami dan meninggalkan uang di bank selama seminggu, kemudian Pak Handoko menelepon meminta kami untuk bertemu lagi yang kami patuhi, kami tiba di tempat itu dan melihat dampak orang asing terhadap perdagangan dan investasi, kami diberi kuliah dan kontak untuk mulai berinvestasi, dalam enam bulan melalui koneksi ibu Helen saya mulai mengimpor dan hari ini saya dan istri saya telah mendirikan dua perusahaan besar.

    Saya ingin Anda semua tahu bahwa satu-satunya pemberi pinjaman sejati yang saya saksikan adalah Ms. HELEN WILSON, hubungi dia hari ini dan Anda akan mendapatkan perubahan positif dalam hidup Anda, ini email helenwilson719@gmail.com. Anda dapat menghubungi saya di email saya sugiartoe385@gmail.com, untuk konfirmasi. Perhatikan, ada banyak pemberi pinjaman palsu online untuk menipu Anda, merobek Anda dari uang hasil jerih payah Anda, harus dari mereka pergi sejauh menyiapkan situs web pribadi mereka hanya untuk menipu Anda, pinjaman yang mengarahkan Anda untuk mengunjungi situs web palsu, mereka semua scammers .

    Jadi hubungi perusahaan induk Helen sekarang dan pinjaman Anda akan ditransfer kepada Anda saat Anda mengikuti proses hukum, sekali lagi ini adalah emailnya (helenwilson719@gmail.com) dan WA-nya: +1-585-326-2165 . ALLAH melihat hatiku dan dia tahu aku mengatakan yang sebenarnya dan tidak ada yang lain selain kebenaran.

    BalasPadam
  3. Nama saya RONI DILLA, saya ingin menggunakan media ini untuk menasihati semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman Internet karena begitu banyak pemberi pinjaman Internet di sini adalah scammers dan mereka hanya berbagi cerita untuk menipu Anda dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman Rp500.000.000 dari seorang wanita di Jerman dan saya kehilangan Rp 15.000.000 tanpa mendapatkan pinjaman,

    Pada 27 September 2017, teman saya Suri Yono di tempat saya memberi tahu saya bagaimana dia mengajukan pinjaman dari PUSAT PINJAMAN MODAL dan dia akhirnya menerima pinjaman. Saya tidak pernah mempercayainya sampai saya pergi bersamanya ke bank untuk mengkonfirmasi dan saya kagum bahwa saya telah kehilangan banyak uang hanya untuk mendapatkan pinjaman untuk keluarga saya. teman saya untuk memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik. Tomasa Justin, CAPITAL CENTER, dia membuat dan mengajukan pinjaman sebesar Rp500.000.000.

    Saya memenuhi syarat dan ketentuan pinjaman perusahaan dan aplikasi pinjaman saya disetujui untuk saya tanpa tekanan dan kesulitan. Akhirnya, saya menerima pinjaman di rekening bank saya dan saya menghubungi teman saya Suri Yono bahwa saya telah menerima pinjaman dan saya juga telah memperkenalkan begitu banyak orang kepada ibu yang baik, Bu MARIA PEDRO.
    Saya ingin Anda membaca kesaksian saya untuk menghubungi ibu yang baik. jika Anda membutuhkan pinjaman sehingga Anda juga akan bersaksi tentang niat baik ibu yang baik, jadi saya menggunakan jalan ini untuk memberi tahu setiap orang Indonesia dan orang lain yang layak untuk membaca kesaksian saya dan dia membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Nyonya MARIAPEDRO melalui EMAIL: [mariapedroguaranteetrustloan@gmail .com]

    Yono viadia EMAIL: YONOSURI702@GMAIL.COM

    Anda masih dapat menghubungi saya jika membutuhkan informasi lebih lanjut melalui EMAIL: ronidilla76@gmail.com

    Anda juga dapat menghubungi teman saya Suri

    Terima kasih sekali lagi telah membaca kesaksian saya, dan semoga ALLAH terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

GANG SETAN RUPANYA...!!!

Revolusi Digital perlu jadi sebahagian DNA kita - Anwar

Adat dalam kehidupan masyarakat Melayu